در حالی که بریتانیا موارد ابتلا به نوع کووید Omicron را گزارش می‌کند، جهان در حالت هشدار است


لندن – بریتانیا آخرین کشوری بود که روز شنبه موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا را گزارش کرد، زیرا دولت‌های جهان تلاش کردند با اعمال محدودیت‌های مسافرتی از سوی کشورهای جنوب آفریقا، دفاع خود را تقویت کنند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا تایید کرد که دو نفر در شهر چلمزفورد در جنوب شرق انگلیس و در شهر مرکزی ناتینگهام برای نوع omicron مثبت شدند. او گفت که این موارد به سفر از جنوب آفریقا مرتبط و مرتبط است.

جاوید گفت که دو مورد تایید شده به همراه خانواده هایشان در حالی که ردیابی تماس و آزمایش هدفمند در حال انجام است، در قرنطینه هستند. وی همچنین گفت که ورودی‌های آنگولا، مالاوی، موزامبیک و زامبیا باید تا یکشنبه قرنطینه شوند و بر اهمیت تزریق‌های تقویت کننده تاکید کرد.

او گفت: «این یک یادآوری واقعی است که این همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است. اگر لازم باشد اقدامات بیشتری انجام دهیم، انجام خواهیم داد.»

نخست وزیر بوریس جانسون به همراه بهترین مشاوران خود شنبه هفته آینده یک نشست خبری برگزار خواهد کرد.

بسیاری از کشورها در چند روز گذشته محدودیت هایی را برای کشورهای مختلف آفریقایی از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، تایلند و ایالات متحده اعمال کرده اند که در پاسخ به هشدارها در مورد قابل انتقال بودن نوع جدید – علیه توصیه های سازمان بهداشت جهانی. شرکت‌های داروسازی ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که می‌توانند واکسن‌های خود را برای مقابله با نوع جدید اصلاح کنند، اگرچه این کار به وضوح کمی طول می‌کشد.

علیرغم ممنوعیت پرواز، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نوع آن قبلاً به طور گسترده در سراسر جهان پخش شده است. علاوه بر بریتانیا، موارد ابتلا در مسافران بلژیک، اسرائیل و هنگ کنگ نیز گزارش شده است. آلمان همچنین گفت که مشکوک به یک مورد مثبت است و مقامات هلندی در حال آزمایش هستند که آیا 61 نفری که با دو پرواز از آفریقای جنوبی مبتلا به کووید-19 وارد شده‌اند، نوع omicron دارند یا خیر.

این هواپیماها اندکی پس از آنکه دولت هلند پروازهای کشورهای جنوب آفریقا را ممنوع کرد، از ژوهانسبورگ و کیپ تاون وارد هلند شدند. 539 مسافری که آزمایش آنها منفی بود، اجازه یافتند به کشور خود بازگردند یا سفر خود را به کشورهای دیگر ادامه دهند. طبق مقررات دولتی، کسانی که در هلند زندگی می کنند و می توانند به خانه بازگردند باید حداقل به مدت پنج روز قرنطینه شوند.

در همین حال، یک مقام آلمانی گفت: “احتمال بسیار بالایی” وجود دارد که نوع omicron قبلاً وارد این کشور شده است.

کای کلوزه، وزیر بهداشت ایالت هسن، که فرانکفورت را نیز در بر می گیرد، در توییتی گفت که “چند جهش معمولی omicron” جمعه شب در مسافری که از آفریقای جنوبی بازمی گشت و در خانه ایزوله شده بود، پیدا شد. توالی آزمایش هنوز تکمیل نشده بود.

آژانس جهانی بهداشت، نوع جدید را omicron نامگذاری کرده است و آن را به دلیل تعداد بالای جهش ها و برخی شواهد اولیه مبنی بر اینکه دارای درجه بالاتری از عفونت نسبت به سایر انواع دیگر است، نوعی نگران کننده نامیده است. این بدان معناست که افرادی که به COVID-19 مبتلا شده اند و بهبود یافته اند ممکن است مستعد ابتلا مجدد به این ویروس باشند. ممکن است هفته ها طول بکشد تا مشخص شود آیا واکسن های فعلی در برابر آن مؤثر نیستند یا خیر.

با وجود ابهام زیاد در مورد نوع Omicron و دانشمندان بعید به نظر می‌رسد که برای چند هفته به یافته‌های خود بپردازند، کشورهای سراسر جهان رویکردی متمرکز بر امنیت را در پیش گرفته‌اند، زیرا می‌دانند که شیوع‌های قبلی این همه‌گیری تا حدودی توسط ضعف تغذیه شده است. مرزهای سیاسی

تقریباً دو سال پس از شروع همه‌گیری که جان بیش از 5 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است، کشورها در حالت آماده باش هستند.

گسترش سریع این نوع در بین جوانان آفریقای جنوبی باعث نگرانی کارکنان بهداشتی شده است، حتی اگر هیچ نشانه فوری مبنی بر ایجاد بیماری جدی تری وجود نداشته باشد. تنها در دو هفته، omicron یک دوره انتقال کم در کشور را به دوره ای با رشد سریع تبدیل کرد.

تعدادی از شرکت های داروسازی از جمله AstraZeneca، Moderna، Novavax و Pfizer گفته اند که برنامه هایی برای تطبیق واکسن های خود با توجه به ظهور omicron دارند. فایزر و شریک آن BioNTech گفته اند که انتظار دارند تا حدود 100 روز آینده واکسن خود را تغییر دهند.

پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد که واکسن AstraZeneca را تولید کرد، ابراز خوش بینی محتاطانه ای کرد که واکسن های موجود می توانند در پیشگیری از بیماری های جدی از نوع omicron موثر باشند.

او گفت که بیشتر جهش‌ها به نظر می‌رسد در مناطقی شبیه به جهش‌های دیگر هستند.

او به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «این به شما می‌گوید که علی‌رغم آن جهش‌هایی که در انواع دیگر وجود دارد، واکسن‌ها همچنان از بیماری‌های جدی پیشگیری می‌کنند، زیرا ما از طریق آلفا، بتا، گاما و دلتا می‌گذریم.» حداقل از منظر حدس و گمان، ما خوش‌بینی داریم که واکسن همچنان باید علیه نوع جدیدی برای یک بیماری جدی کار کند، اما در واقع باید چندین هفته منتظر بمانیم تا تایید شود.

وی افزود که “بسیار بعید است که راه اندازی مجدد بیماری همه گیر در جمعیت واکسینه شده اتفاق بیفتد، همانطور که سال گذشته شاهد بودیم.”

برخی از کارشناسان گفتند که ظهور واکسن نشان می‌دهد که چگونه انباشت واکسن‌ها توسط کشورهای ثروتمند باعث طولانی شدن همه‌گیری می‌شود.

کمتر از 6 درصد از مردم آفریقا به طور کامل در برابر COVID-19 واکسینه شده اند و میلیون ها کارمند مراقبت های بهداشتی و جمعیت آسیب پذیر هنوز یک دوز دریافت نکرده اند. چنین شرایطی می تواند گسترش ویروس را تسریع کند و فرصت های بیشتری را برای تبدیل شدن به یک نوع خطرناک فراهم کند.

پیتر اوپنشاو، یکی از محققان، می‌گوید: «یکی از عوامل کلیدی برای ظهور واریانت‌ها می‌تواند نرخ پایین واکسیناسیون در برخی از نقاط جهان باشد و هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه هیچ‌یک از ما تا زمانی که همه ما ایمن نباشیم، ایمن نیستیم و باید شنیده شود.» استاد پزشکی تجربی در امپریال کالج لندن.

وی افزود: راه اندازی جهانی این واکسن حیاتی است.

___

پان پیلاس از لندن کمک کرد. گیر مولسون در برلین به این گزارش کمک کرد.